Algemene absintdiscussie

Praktische vragen

picasso (11/20/06 om 13:44:59):

Enkele praktische vragen, ook al kunnen ze misschien naderhand irrelevant blijken te zijn.

- In welke mate is er gelijkenis tussen het bewaren van wijn en Absinthe? Kan men Absinthe ook best liggend, in het donker en op een bepaalde temperatuur (in een kelder) bewaren of doet het er niet toe?

- In welke mate verandert de smaak of de kleur van Absinthe als ie een tijdje gerijpt heeft? Zijn die veranderingen verbeteringen of niet?

- Vervolgens wil ik iemand een fles goede gedistilleerde Absinthe cadeau doen, maar ik weet dat hij niet zó verzot is op anijs. Ik dacht aan een Montmartre, maar zijn er nog merken die in aanmerking komen? De VdF misschien?

- Alvast bedankt aan de persoon die mij van enig antwoord kan voorzien!

 

Helfrich (11/21/06 om 00:19:03):

Rijping van absint bestaat vooral uit verestering en oxidatie. Bij wijn is oxidatie meestal smaakbederf (of maderisatie). Absint bewaar je niet te warm (maar nooit gekoeld) en donker. Een eenmaal geopende fles rijpt sneller (oxidatie), maar verliest in de loop der maanden uiteraard ook wat aroma (indien niet hermetisch afgesloten).

Geur en smaak veranderen doorgaans in positieve zin. De scherpe kantjes gaan eraf en er ontstaan nieuwe aroma's (o.a. door verestering, neem ik aan). Fascinerend is dat ook onzuiverheden (naloopcomponenten) naar de achtergrond treden of zelfs nagenoeg verdwijnen. Rijping verrijkt en harmoniseert.

Iemand die niet van anijs houdt geef je bij voorkeur geen absint maar iets anders, hoewel -inderdaad- uitgesproken kruidige Vertes dan vaak wèl in de smaak vallen. Iets als Hill's, Père Kermann's of zelfs Mata Hari kan natuurlijk ook -- niet te beffen maar nauwelijks anijs.

 

sixela (11/21/06 om 11:18:44):

Iets minder anijssmaak?

Alandia Maison.

 

Nurgle (11/21/06 om 19:38:26):

Als je voor minder uitgesproken anijssmaak wil gaan, kan ik je uit eigen ervaring o.a. de verte de fougerolles, duplais, montmartre, verte suisse (de enige jade waar ik tot op heden het genoegen heb gehad om te mogen proeven) aanraden, maar er zijn er nog meer uiteraard - gesteld dat je toch iets zoekt met kwaliteit, en niet de anijsloze Tchechische of Spaanse vloeistoffen.

Misschien heb ik anijs met de tijd veel meer leren appreciëren, maar de ten zeerste aan te raden La Valote François Martin en La P'tite vond ik persoonlijk ook niet overdenderend in anijssmaak. Hoewel de La P'tite een sterke anijsgeur heeft, vind ik de combinatie mooi in harmonie met de rest van de kruiden (net als bij de La Valote bv.). De Maison Alandia schijnt ook niet slecht te zijn, en idd met een discrete anijssmaak, maar die heb ik nog niet kunnen proeven.

 

picasso (11/27/06 om 11:10:17):

Wederom mijn dank voor de reacties en de complete antwoorden op mijn vragen. Ik denk dat een kruidige Verte zoals de VdF of de Montmartre idd de beste oplossing zijn, van die tsjechische alcoholische hoestsiroop cadeau doen gaat beneden elk respect en menselijke waardigheid...ik wil de persoon in kwestie graag nog te vriend houden. Naar wat ik uit Helfrich zijn antwoord kan afleiden is een wijnkelder dus toch wel een goede plaats om een paar flesjes te laten rijpen...Merci les amis, Merci!

PS: als iemand al wat meer weet over de replica van de legendarische Pernod Fils die ze bij Jade aan het fabriceren zijn, laat dan maar zeker iets weten!

 

Nurgle (11/27/06 om 18:50:05):

Ik had wel eens gehoord (vraag me niet waar) dat sommige absints bij een te hoge alcoholgraad beter rechtop bewaard kunnen worden in plaats van liggend, anders zou op (hele lange?) termijn de kurk aangetast kunnen worden. Weet wel niet of hier iets van waar is...

Over de P.F. 1901 weet ik enkel dat hij heel binnenkort zal uitkomen. We zijn benieuwd!

 

Helfrich (11/27/06 om 19:24:11):

De PF 1901 is vandaag uitgekomen.

 

Algemene absintdiscussie